فوتوریسم و گذشته؛ ظرفِ خاکستر

همان‌طور که در جلسه‌ی اولِ دوره‌ی «رهیافت‌هایی در بابِ دیزاین»، «فوتوریسم» به‌عنوان یکی از خاستگاه‌های اصلی «دیزاین» در قرن بیستم مورد اشاره قرار گرفت، در «جلسه‌ی دوم» با تمرکز بر این جنبشِ فراگیرِ ابتدایِ قرنِ بیستم، تلاش کردیم تا تصویر کامل‌تری از تجربه‌هایِ متنوعِ حاصل از آن را شکل دهیم و تأثیراتِ عمیقِ آن بر ماهیت و فرم فعالیت‌هایِ مرتبط با دیزاین در سراسرِ قرن بیستم را بررسی قرار دهیم.
بی‌شک نقطه‌ی آغازین در ورود به بحث «فوتوریسم» چیزی نیست جز خوانشِ موشکافانه‌ی «مانیفست»هایِ متعددی که به‌طور عمده توسط اف. تی. مارینِتّی نوشته و انتشار یافته است.

«ما می‌خواهیم سرودِ عشقِ به خطر کردن را، حقِ استفاده از انرژی و بی‌پروایی را همچون عملی معمول و روزمره سر دهیم».

Filippo Tommaso Marinetti

1200x800 1 | مجله طراحان‌ایده

«برونو موناری» و ماشین‌های بی‌فایده؛ آن‌سوی فوتوریسم

دوره‌ی «رهیافت‌هایی در بابِ دیزاین» از ابتدا با این نیت تعریف شد تا از رویکردهای رایج در پرداختن به موضوعات مرتبط با دیزاین (از جنبه‌های آکادمیک تا رویکردهای آموزشی) فاصله بگیریم و بتوانیم بیشتر بر «ماهیتِ دیزاین» -که اغلب نادیده گرفته می‌شود – تمرکز کنیم؛
برای دستیابی به این هدف، ضروری بود که دوره را با مفاهیم بنیادی‌تَری آغاز کنیم، زیرا بدین ترتیب است که در نوع مواجهه با این مفاهیم، مسیرِ دوره شکل واقعی پیدا می‌کرد.

munari 1942 macchine 06 2 | مجله طراحان‌ایده
munari 1942 macchine 05 | مجله طراحان‌ایده

پس از برگزاری دو جلسه از دوره‌ی یکم دیزاین با عنوانِ رهیافت‌هایی در بابِ دیزاین تا حد زیادی این شیوه‌ی مواجهه با دیزاین برای مخاطبانمان شفاف شده است.
از جلسه‌ی سوم، برای پرداختن به سوژه‌ها، با انتخاب مصداق‌های مشخصی از تاریخِ دیزاین و با تمرکز بر شرح و بسط آن‌ها، تلاش می‌کنیم تا امکان درک عمیق‌تر مفاهیم را به وجود آوریم.
نخستین مورد مصداقی در این مسیر، «برونو موناری» خواهد بود؛
شخصیتی که تنوعِ وسیعِ فعالیت‌هایش همچون پُلی‌ست که ارتباط مؤثر دیزاین را با بسیاری از زمینه‌های دیگر برجسته و رؤیت‌پذیر می‌کند…

1 bruno munari intervista interview camilla bellini the diary of a designer blog blogger design | مجله طراحان‌ایده
1907-1998 | Bruno Munari

در این جلسه، درک «برونو موناری» از رابطه‌ی هنر و فناوری در پرتو همکاری اولیه‌اش با فوتوریسم را مورد بحث قرار دادیم.

آثار موناری از ابتدای دهه‌ی ۲۰ میلادی تا اواسط قرن، متأثر از میراث و تجربه‌های فُتوریست‌ها بوده است. به تدریج موناری از زیبایی‌شناسی فوتوریستی فاصله گرفت. و در همین زمان است که ادغام فراگیرتر هنر او با سایر گرایش‌های زیبایی‌شناسی در اروپا برجسته می‌شود.

1 l4QCkpg8TiAenNhSN nBiA | مجله طراحان‌ایده

نشست‌های دوره‌ی یکم رهیافت‌هایی در بابِ دیزاین با پرداختن به مقوله‌ی «فوتوریسم» و «برونو موناری» در مهرماه ۱۴۰۲ در «پس‌توی خانه‌ی طراحان ایده» توسط «محمدرضا موحدی» و با حضور تعدادی از دانشجویان، استادان و علاقمندان به حوزه‌ی دیزاین برگزار شد. و این داستان همچنان ادامه دارد…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
0
پیمایش به بالا