درسـا؛ در مسیر توسعه‌ی سبک زندگی آینده

درســـــــــــا؛ در مسیـر توسعه‌ی سبک زندگی آینده

گفت‌وگو با شاهین فاطمی؛ مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار برند درسا

در شماره‌ی پیش به داستان تولد برند «درسا» پرداختیم و روند شکل‌گیری آن را روایت کردیم؛ برندی که در طول مدت سه دهه توانست به جایگاهی برسد که امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی سبک زندگی مطرح است. گفتیم که؛ شاهین فاطمی به همراه امیرکاظم نورمحمدی، سال ۱۳۷۰ و از یک کارگاه کوچک ۱۵ متری کار خود را آغاز کردند. آن‌ها در دهه‌ی نخست فعالیتشان تنها به تولید می‌اندیشیدند و تلاش کردند تا با تولید و تنوع محصول به سمت بهره‌وری حرکت کنند. در دهه‌ی دوم فعالیت خود اما به این نتیجه رسیدند که چیزی بیش از محصول بایستی به مخاطب عرضه کرد؛ با مبحث برند آشنا شدند و نخستین فروشگاه برندینگ را در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی کردند؛ فروشگاهی با استانداردهای روز، طراحی دکوراسیون بی‌نظیر و تلاش برای اثرگذاری بر ذائقه و نگاه مخاطب بازار. در فاصله‌ی بین سال‌های ۸۰ تا ۹۰، تمام تمرکز درسا بر روی برندینگ، تنوع محصول و تقویت زیرساخت‌های مجموعه بود؛ تا جایی که توانستند مبتنی بر اصول و استانداردهای یک کمپانی قابل تأمل در سطح خاورمیانه مطرح شوند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. «اواخر دهه‌ی ۸۰ فکر کردیم که چه کاری باید برای مخاطب خود انجام دهیم؟ حرف زدن درباره‌ی برند دیگر تازگی قبل را نداشت؛ برند، استاندارد و رفتاری‌ست که باید داشته باشیم و به نظرمان رسید که با رعایت این استانداردها هرقدر هم مرزهای تغییر را درنوردیده باشیم هنوز کار ویژه‌ای انجام نداده‌ایم که در قبال آن انتظار ویژه‌ای هم از مخاطبانمان داشته باشیم! بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید حرف‌های تازه‌ای بزنیم و به درون زندگی مردم وارد شویم. پس وارد دنیای Lifestyle Branding شدیم. درسا را به‌عنوان برند مادر مطرح کردیم و شاخه‌های آن را توسعه دادیم و به‌عنوان نخستین شاخه‌ی برند، جواهراتی با نام «تاج‌درسا» مطرح شد؛ پس از آن برند Home رونمایی شد و سپس برند کافه درسا! درسا در حدود چهار سال پیش مشارکت و همکاری تجاری خود را با برند سواروفسکی آغاز کرد و سه سال پیش موفق شد تا لایسنس سواروفسکی را دریافت کند. و امروز درسا به‌عنوان نخستین دارنده‌ی لایسنس خاورمیانه در بخش سبک زندگی برند سواروفسکی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. سواروسکی در گزارش یک‌ساله‌ی خود نوشته بود که درسا بزرگترین برند خاورمیانه در حوزه‌ی سبک زندگی‌ست. برندهای زیادی در خاورمیانه داریم که بازار هدف بخشی از آن‌ها خارج از خاورمیانه است. فشن عربی در لبنان، الی صعب، زهیر مراد و حسین چالایان هم برندهای بین‌المللی و بسیار قدرتمندی هستند اما تنها در حوزه‌ی فشن و نه تمامی اجزاء سبک زندگی! و یا برندهای ترکیه‌ای که خیلی قوی عمل کرده‌اند اما آن‌ها نیز محصول‌محور هستند و تمرکزشان فقط بر روی تولید کیف و کفش و لباس بوده است. تنها برندی که در خاور میانه به‌طور جامع، تمامی اجزاء زندگی لوکس از فشن تا جواهرات، خانه و کافه را در خود جای داده، برند دُرساست. تحقیقات و پژوهش‌های ما نشان داد که در دنیا تنها ۱۰ برند با این هدف فعالیت می‌کنند؛ آرمانی، ‌روبرتو‌کاوالی، ورساچه،‌ رالف‌لورن، فِندی، فِـــرّه، زارا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *